UNICEF (1970)

1970-unicef001

The Artist
Wenskaart voor UNICEF, 1970
10 x 15,5 cm

In juli 1968 ontvangt Fiep een brief uit New York, van het hoofdkantoor van UNICEF.  Daarin vraagt UNICEF om haar toestemming voor het gebruik van twee tekeningen: ‘Donkey’ en ‘Painter’ voor een kaart en een kalender: ‘The calender is distributed in more than one hundred countries throughout the world thus giving the artist a great deal of publicity.’ De definitieve selectie is dan nog niet gemaakt, maar later blijkt dat ‘Painter’ (later genoemd ‘The Artist’) inderdaad in de UNICEF agenda van 1970 komt te staan. De tekening ‘Children in the Field’ (later genoemd ‘Flower Children’) wordt als kaart uitgegeven in 1969. Dat het bijzonder was dat Fiep hiervoor werd gevraagd, blijkt wel uit het feit dat ze krantenknipsels over de kaarten en de agenda heeft bewaard. Fiep Westendorp en Céline Leopold waren in 1969 de enige Nederlandse kunstenaars die waren gevraagd voor de kaarten. In de agenda stond tussen het werk van vele buitenlandse artiesten behalve een tekening van Fiep, ook een tekening van Paul Citroen. Het was voor het eerst in de twintigjarige geschiedenis van de UNICEF wenskaarten (sinds 1949) dat Nederlandse kunstenaars waren gevraagd.

Op 22 juli 1970 stuurt UNICEF weer een brief: ‘Your delightful design ‘Flower Children’, which proved to be so popular in 1969, has once again come to UNICEF’s aid with its reproduction in this new format. In addition to this, as you already know, your other design ‘The Artist’ which appeared in our 1970 calender, has been printed in card form for our Canadian market.’
De twee originele tekeningen waren hiervoor naar New York gestuurd om te worden gedrukt op de kaarten en kalender van UNICEF. In een brief van 14 april 1969 vraagt UNICEF bovendien toestemming aan Fiep om de twee tekeningen op te mogen hangen in een tentoonstelling die zal worden gemaakt van originelen die zijn gebruikt voor de agenda en de kaarten. Die toestemming heeft ze gegeven want op 20 maart 1970 schrijft UNICEF:

‘As you know, we retained the calender design for inclusion in our highly succesfull exhibition of original UNICEF art, which were held last October at Lever House in New York City; the Civic Centre Gallery in Boston; and in the Place Ville-Marie in Montreal. All three exhibitions had a tremendous success and served a very useful purpose of bringing UNICEF tot he public’s attention as wel as giving great pleasure at the same time’.

In maart 1970 worden de twee tekeningen weer teruggestuurd naar Amsterdam. Margaret Sharkey van UNICEF, waarmee Fiep steeds heeft gecorrespondeerd, schrijft: ‘I do hope I shall have another opportunity of seeing you when I am next in The Hague. Meanwhile, I send you our renewed thanks for your most generous collaboration wit hus and my very kindest personal regards.’

[facebook_like_button]